Ondergrondse containers:
Het (landelijke) beleid is gericht op het zo veel als mogelijk reduceren van de hoeveelheid restafval door preventie én het scheiden van grondstoffen. Door het reduceren van het restafval worden tevens (dure) afvalverbrandingskosten vermeden. Het mes snijdt dus aan twee kanten: een betere milieuprestatie (betere afvalscheiding dus meer grondstoffen) leidt tot lagere kosten.
https://www.regiogv.nl/wp-content/uploads/2018/02/regionaal-uitvoeringsplan-afvalinzameling-huishoudelijk-afval.pdf
Vesting
Voor de Vesting van Muiden moeten er ondergrondse containers geplaatst worden. Op 5 november gaat de GAD met de vertegenwoordigers van de Stadsraad Muiden de verschillende locaties bekijken.
Heeft u voorstellen of adviezen over de locaties laat het ons dan weten!
Criteria:
1.
Bij het toetsen kan gekeken worden of er aanvullende maatregelen moeten worden genomen of keuzes moeten worden gemaakt om het plaatsen te rechtvaardigen:
• doelmatige inrichting openbare buitenruimte waaronder het niet blokkeren van inritten;
• beperking van de overlast voor de omgeving;
• verkeersveiligheid;
• aanwezigheid van groen / bomen;
• aanwezigheid van parkeerplaatsen;
• de arbeidsbelasting voor inzamelaars;
• financiële en inzamellogistieke aspecten;
• fysieke (on)mogelijkheid. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan kabels- en leidingen in de ondergrond en de aanwezigheid van (beeldbepalende) bomen ter plaatse;
• loopafstanden.
Op het moment dat de afstand, tussen het perceel en de aanbiedplaats, niet meer dan 75 meter bedraagt, wordt de inzameling gezien als laagdrempelig. Tot die afstand geldt geen bijzondere motiveringsplicht voor de aanwijzing van een locatie in verband met de loopafstand.
2.
Er kan gekozen worden voor een loopafstand groter dan 75 meter van het perceel tot de aanbied plaats onder andere als:
• de toegankelijkheid van de straat voor het inzamelvoertuig een belemmering vormt;
• de verkeersveiligheid in het geding is;
• de aanwezigheid van kabels/leidingen en/of bomen een belemmering vormen;
• doelmatige inrichting en/of gebruik van de buitenruimte een belemmering vormen waaronder aanwezigheid van parkeerplaatsen;
• er sprake is van een niet-doelmatige wijze van inzamelen.
Indien een inzamellocatie verder dan 75 meter van de perceelgrens wordt aangewezen, dan zal de maximale afstand worden bepaald door de afweging van de hierboven genoemde aspecten en de belangen van de gebruikers van de locatie.
3.
Het Dagelijks Bestuur (DB) van de Regio kan bij een loopafstand van méér dan 125 meter vanaf een perceel tot de inzamelvoorziening, op verzoek, besluiten om de inzameling te laten plaatsvinden door middel van een door de GAD verstrekt inzamelmiddel / inzamelvoorziening (bijvoorbeeld een gekleurde huisvuilzak) op een dichterbij gelegen aangewezen locatie.
Het criterium daarvoor is:
• Er is sprake van (een) fysieke beperking(en) waardoor de verzoeker en diens huishouden niet in staat is om het huishoudelijke afval naar de inzamelvoorziening te brengen. Dit blijkt uit een CIZ-indicatie of een door een daartoe bevoegde instantie afgegeven medische indicatie.
Heeft u voorstellen, laat het de Stadsraad Muiden via een mail weten!