
Met een stralende zon aan de hemel en toekijkende verzamelde pers, inwoners, gemeentevertegenwoordigers en belangstellenden langs de Singelgracht deden we vrijdag 19 maart de simulatie met boten bij de Amsterdamsepoortbrug: 4 boten, elk met zeer ervaren schippers. We hebben de tijdsduur gemeten tussen het moment van afsluiten van de brug en het moment dat de situatie op de weg weer normaal was en de filevorming was weggewerkt.
Aan de sluiswachter en de schippers is gevraagd zich tijdens de simulatie normaal te gedragen; niet sneller of langzamer dan gewoonlijk.
Hein en Marcus klokten de tijden.
Resultaten:
1e draaiing 2 boten, totaal 16 min,
1 boot motorpech (verder met peddels); vaarrichting Muidertrekvaart
2e draaiing 2 boten totaal. 17 min
1 boot met roer vast; vaarrichting Muidertrekvaart
3e draaiing 4 boten, totaal 19 min
1 boot gesleept; vaarrichting Vecht
De totale tijd van afsluiten tot normaal wegverkeer varieert van zo’n 16 tot 19 minuten in deze test.
De metingen zijn slechts een indicatie omdat de volgende factoren de representativiteit kunnen hebben beïnvloed:
De metingen zijn gedaan buiten het vaarseizoen. Er waren relatief weinig fietsers en wandelaars. Door Corona is er minder verkeer dan gebruikelijk;
Volgens de veiligheidsvoorschriften mag de brug niet ‘getipt’ worden en moet gedraaid worden tot 90 graden, zodat hij is geborgd en niet los kan schieten;
Er staat een flinke stroming aan de zijde van de Muidertrekvaart, waardoor niet gewacht kan worden voor de brug en boten wegdrijven (verlijeren!). Boten moeten om de hoek wachten en er is geen zicht op de vaarlichten;
De Groote Zeesluis draaide gedurende de testen niet. Als deze tegelijkertijd draait, komen stromen vanuit het Amsterdams Rijnkanaal en vanuit het IJsselmeer in de kom bij elkaar en wordt de doorvaart moeilijker;
Er zijn geen aanlegmogelijkheden voor boten. De bodem is ongelijk;
Er zijn geen metingen gedaan met boten vanuit beide richtingen;
Problemen als motorpech, roer vast etc. traden op, maar zijn hopelijk geen regel.
Duidelijk is wel dat de 3, 4 of 5 minuten van de simulatie in het rapport van Goudappel niet worden gehaald. 5 minuten is het meest reëel. In de bijeenkomst van de gemeente aanstaande dinsdag zullen hopelijk oplossingen worden gepresenteerd die recht doen aan de praktijkmetingen en aan de belangen van zowel bootbezitters in de Krijgsman als van degenen die in Centrum -West en Noordwest wonen en leven. Bij een leefbaar Muiden horen recreatiemogelijkheden, goed openbaar vervoer, bereikbaarheid voor hulpdiensten, veiligheid voor in het water zwemmende kinderen, toegankelijkheid van het buitengebied, bereikbaarheid van de woningen en voorzieningen en een gezonde leefomgeving.
In de video-opname, gemaakt door Peter Eijkens, ziet u een groot deel van de 2e test:
https://stadsraadmuiden.nl/simulatie-verkeersdrukte-amsterdamsepoortbrug/